NOORE AUTOMEHAANIKU RAHVUSVAHELISE FINAALI 2024 ÜLESANNETE DETAILNE KIRJELDUS

Selles peatükis kirjeldatakse üksikasjalikumalt, milliseid ülesandeid osalejatel tuli täita. Õpilastel oli iga ülesande sooritamiseks aega 45 minutit ja iga ülesande eest oli võimalik saada kuni 50 punkti.


1. Valeo – ADAS: hädapidurdusfunktsiooniga adaptiivne kiirushoidik (ACC)

Valeo üllatas kõiki osalejaid ja valmistas neile taaskord ette põneva väljakutse. Spetsiaalsele alusele paigaldati radarandur. Võistlejad kasutasid radari ruumiliseks kalibreerimiseks nelja kruvi, et kalibreerida esikaamera lähteväärtusele vastavaks. Kui andur sai õigesti kalibreeritud, kirjutati tulemused vastavatele tulemuslehtedele. Ülesande lõppfaasis tuli vajalikud andmed (amplituud, sagedus, kestvus) üle kontrollida ostsilloskoobi abil.

2. Varta – sõiduki elektrisüsteemi testimine ja aku seisukorra mõõtmine

Varta koostatud ülesanne koosnes mitmest osast. Esmalt pidid õpilased testima käivitusakut, seda nii käivituse kui ka tühikäigu ajal.
Seejärel tuli süveneda laadimissüsteemi, otsida üles viga ning proovida seda parandada. 
Ülesande kolmandas osas mõõtsid osalejad pargitud auto aku isetühjenemist ja pidid arvutama, kui palju aku võimsusest kaob 20 tunni pikkuse parkimisega.
Viimases osas tuli osalejatel mõõtmiste kaudu valida autole kolme seast kõige sobivam käivitusaku.

3. ZF Aftermarket – käigukasti diagnostika ja remont, katkiste detailide väljavahetamine ja käigukasti kokkupanek

ZF-i ülesanne oli igatahes väljakutsuv. 45 minuti jooksul tuli diagnoosida 408-hobujõuliselt BMW X5-lt pärinev automaatkäigukast ZF 8HP, parandada see vahetades katkised komponendid ja panna kõik uuesti tagasi kokku. Isegi õpetajad tõdesid, et see ülesanne oli neile keerukas.

4. Bosch – KTS-diagnostikaseadme kasutamine kõrgepingeaku mõõtmisel ja näitude märkimine kontrolltabelisse

Osalejad pidid mõõtma elektriauto kõrgepingeaku põhiväärtused kasutades KTS-diagnostikaseadet ja kirjutama saadud näidud kontrolltabelisse. Selles ülesandes oli oluline teada, et auto tuleb laadija külge ühendada. Samuti pakkus pinget see, et KTS oli seadistatud inglisekeelseks.

5. Continental – mootoririhma vahetus

Nagu traditsiooniks keskendus Continental ka tänavu mootoririhmale, täpsemalt rihmavahetusele autol VW 1.6/2.0 16V TDI CR (mootorikood: CAYC/CFFB). Erilise tähelepanuga hinnati tehnilise dokumentatsiooni korrektset kasutust, protseduurireeglite järgimist ja tööriistade kasutust.

6. Elring - tihendivahetus

Elring’i ülesanne koosnes seitsmest üksikosast. Stendis oleva mootori tuvastamine ja sellele õigete varuosade leidmine kataloogist; väljalasketoru tihendi vahetamine vastavalt juhendile; klapikaante eemaldus ja plokikaane lahtivõtmine; plokikaane eemaldus mootoriploki küljest ja mootori üldkontroll; õige paksusega plokikaanetihendi valimine; tihendite tagasipaigaldus ja võlli õlitihendi vahetus kasutades saadaolevaid tööriistu. 

7. Febi

Febi ülesandes pidid osalejad läbima lühikese teooriatesti, mõõtes valitud hübriidmootori takistust ning samaaegselt kontrollima näitusid Pico-diagnostikaseadmelt.

8. Filtron – filtrite äratundmine ja vahetus

Ülesanne koosnes mitmes alamülesandest. Esimese sammuna pidid õpilased laualolevad filtrid sorteerima õigetesse kategooriatesse. Teise sammuna pidid nad tuvastama, kus autol kütuse-, õhu-, õli-, siseõhu- ja õhukuivati filter asuvad. Seejärel pidid nad leidma kataloogist õhufiltri õige varuosakoodi ja selle filtri autol vahetama.

9. Meyle – automaatkäigukasti õlivahetus

Selle ülesande käigus pidid osalejad sooritama täieliku õlivahetuse Mercedes C 220 (S205) BLUETEC / d (205.204) 120KW / 163 hj, 2143ccm OM 651.921 käigukastil.
Oluline oli leida õlipunnid ja veenduda, et õli lasti välja mitte vaid ühest vaid kahest kohast.

10. Moto-Remo - turbosüsteemi analüüs ja vahetus

Moto-Remo osaleb sel aastal esimest korda ja koostas osalejatele ülesande, milles nad pidid kontrollima turbolaaduri peamisi osi ja nende korrektset toimimist.

11. NRF – kliimasüsteemi kontroll

Tänavuse uue osalejana pakkus NRF välja ülesande, milles osalejad pidid üle kontrollima kliimasüsteemi. Õpilased pidid leidma põhjuse, miks õhukonditsioneeri vasakust õhuavast külma õhku ei tule ning selle vea kõrvaldama. Reeglina kulus õpilastel selle ülesandega toimetulekuks kõige vähem aega.

12. Schaeffler – mootoriketi vahetus

Tänavu valmistas Schaeffler ette ülesande, mille käigus tuli ettenähtud ajaga vahetada mootorikett mootoril 1.8 TSI, kasutades seejuures eksamineerija juhiseid.

13. Shell – mootori- ja käigukastiõlivahetus

Viimane ülesanne oli Shell’ilt ja see koosnes kahest osast: mootori ja käigukasti õli vahetusest. Seejuures tuli õige mootori- ja käigukastiõli otsida kataloogi järgi. Lisaks pidid osalejad selgitama, milline erinevus on õlidel API GL 4 ja API GL 5.